Guvernul a aprobat hotărârea prin care sunt acordate companiilor petroliere facilități la cota de biocarburant, calitatea benzinei și emisiile de gaz, au declarat agenției MEDIAFAX surse oficiale.
Facilitățile au fost discutate în contextul în care Guvernul urma să majoreze acciza la carburanți și încerca să-i convingă pe reprezentanții companiilor petroliere să nu majoreze prețurile.
Președintele Traian Băsescu a anunțat însă că nu va promulga bugetul dacă acciza va fi majorată, premierul Victor Ponta precizând ulterior că negociază cu Fondul Monetar Internațional și Comisia Europeană amânarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorină, folosită de către transportatorii de marfă, și aplicarea acesteia doar la benzină.
Miercuri, Ponta a anunțat că introducerea accizei de 7 eurocenți va fi amânată cu trei luni, până la 31 martie 2014, la carburanți, atât la motorină, cât și la benzină, iar președintele Traian Băsescu va trimite, miercuri, la Monitorul Oficial decretul de promulgare a bugetului de stat.
Miercuri, Guvernul a amânat introducerea accizei, dar a aprobat și hotărârea prin care companiilor petroliere le sunt acordate facilități.
În urmă cu două săptămâni, agenția MEDIAFAX a anunțat că Guvernul negociază cu reprezentanții companiilor petroliere scăderea cotei de biocarburant care ar trebui majorată, conform legii, începând cu anul viitor la benzină și amânarea întregului calendar în care această cotă urmează să crească semnificativ în următorii ani, dar și a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piață benzină mai bună calitativ.
În 2011, Guvernul a decis că, începând cu 2013, motorina și benzina vor trebui să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 și la 10% din 2019.
Cu puțin înainte de anul 2013, în ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligația cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creșterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 și a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conținut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.
Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.
Guvernul a negociat însă cu reprezentanții companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea cotei prevăzute pentru anul viitor la benzină și amânarea întregului calendar de majorare.
Astfel, pentru anul viitor a fost negociată, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Țintele pentru anii 2017 și 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.
La motorină a fost negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.
O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu trei ani, respectiv până în 2019 în loc de până în 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piață benzină mai bună calitativ, cu un conținut de oxigen de maximum 2,7% m/m și cu un conținut de etanol de maximum 5% v/v.
La rândul lor, distribuitorii finali de benzină vor comercializa doar din 2018, în fiecare stație de distribuție pe care o dețin, acest tip de benzină.
În același timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârșitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să își îndeplinească această obligație.
Conform legislației în vigoare, până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligația să reducă, în etape, emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, cu până la 10%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie de carburanții fosili în 2010, având ca referință standardul pentru carburanți aferent acelei perioade. Această reducere este efectuată în etape, mai întâi cu o cotă de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuată până la sfârșitul anului viitor, iar 4% – până la data de 31 decembrie 2017, la care se adaugă reduceri suplimentare, până la totalul de 10%, prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea și stocarea carbonului în procesul de producție a carburantului, prin care se pot reduce emisiile și prin folosirea de reduceri de emisii certificate – CER achiziționate în conformitate cu mecanismul de dezvoltare curată instituit prin Protocolul de la Kyoto.
Guvernul a stabilit însă acum că reducerea de 6% nu mai trebuie operată până la sfârșitul anului 2014, ca primă etapă cu 2%, și respectiv până la finele anului 2017 cu 4%, ci că poate fi efectuată până la 31 decembrie 2020.